Se øyeblikksforbruk med Puls

Med vår Puls-måler koblet til han-porten på din strømmåler ser du ditt strømforbruk i sanntid og kan ta sparingen et steg videre.

De nye nettleiemodellene  belønner de som bruker lite strøm samtidig, og tilsvarende er det dyrere for de som bruker mange effektkrevende strømuttak i hjemmet sitt.

HAN-porten er som utgangspunkt stengt for bruk. Nettselskapene åpner normalt HAN-porten trådløst gjennom sine datasystemer. Flere nettselskaper har en selvbetjeningsløsning for åpning av HAN-porten gjennom nettselskapets «Min Side». Andre nettselskaper gjør dette når kunden henvender seg gjennom kontaktskjema på nettsiden, på epost eller på telefon.

Hvis du har utstyr i han-porten i dag og ønsker å koble til Puls fra oss, kan du kjøpe til en kabelsplitter som løser dette.

Hva lurer du på?

Her har vi samlet ofte stilte spørsmål om Puls.

Hvis du ikke finner det du leter etter er det bare å ta kontakt med kundeservice.

Bestillinger og feilsøking

Hvor kjøper jeg Midt Energi Puls?

Du kjøper pulsmåleren via bestillingsskjemaet over. Kontakt deretter din netteier for å åpne HAN-porten på din strømmåler.

Hvor lang tid tar det fra jeg bestiller pulsmåleren til jeg får den levert?

Du mottar sporingsinformasjon på SMS når vi har sendt pulsmåleren eller gjort den klar til henting. Puls kan hentes i Kirkvollveien 1, 7290 Støren samme dag, eller sendes mot tillegg av frakt. Normalt sendes den samme dag som vi mottar bestillingen. 

Hvordan aktiverer jeg pulsmåleren?

Du kan koble til Puls så snart netteier har åpnet HAN-porten på din strømmåler.

  1. Koble til Puls med vedlagte ledning til han-port i din strømmåler. Puls vil nå begynne å lade og det blinker et grønt lys på Puls. Det tar ca 30 minutter før den er klar for å kobles til Midt Energi-appen
  2. Last ned og åpne appen og velg “legg til” nederst i appen. Her finner du Puls under “Hjem” eller i listen sammen med alt du kan koble til. Trykk på Puls og følg instruksjonene.
  3. Nå kan du se Puls som eget ikon neders på forsiden og du kan gå inn og se forbruket i sanntid og siste time.
Hvordan koble til mer utstyr til HAN-porten?

Hvis du allerede har utstyr koblet til Han-porten på din strømmåler kan du kjøpe til en kabelsplitter for å få koblet til Puls også. Ta kontakt med dine behov, så skal vi hjelpe deg.

Hvordan sier jeg opp Puls-abonnementet?

Aktivering og feilsøking

Hvordan åpner jeg HAN-porten?

Det er netteier som eier strømmåleren din, og det er de som kan hjelpe deg å åpne HAN-porten. Du kan enten ringe dem, eller logge deg inn på nettsidene deres for å åpne HAN-porten.

Hvor lang tid tar det å åpne HAN-porten?
Hva er HAN-port?
HAN-porten er åpen, men appen sier den er lukket.

Noen ganger kan det ta litt tid før pulsmåleren registrerer at HAN-porten er åpen. Så vent 5-10 minutter og prøv igjen.

Om dette ikke løser problemet og netteieren din har bekreftet at HAN-porten er åpen, så betyr det at appen ikke får kontakt med pulsmåleren din. Her kan du se tips til hvordan du kan forbedre kontakten med pulsmåleren.

Jeg får ikke lagt til pulsmåleren i Midt Energi-appen.

Når du har koblet pulsmåleren din i strømmåleren, og den er ferdigladet, kan den legges til umiddelbart i appen. Hvis pulsmåleren er koblet til strømmåleren korrekt, blinker lyset grønt. Dersom den blinker rødt, kan det bety flere ting. Her kan du se de vanligste årsakene.

Hvilket nett bruker pulsmåleren?

Pulsmåleren bruker mobilnettet for å snakke med appen. Det krever at den har dekning for å fungere. Hvis den blinker grønt, men likevel ikke fungerer, kan du vente litt og legge den til i appen på nytt. Da løser som oftest problemet seg.

Pulsmåleren min blinker rødt. Hva gjør jeg?

Dersom pulsmåleren din blinker rødt, kan det betyr flere ting;

1. Sørg for at dekningen er bra nok

Som oftest er dekningen årsaken til at pulsmåleren blinker rødt. Hvordan er dekningen generelt der pulsmåleren din befinner seg?

  • Husk at den bruker mobilnettet så det krever at du har god dekning.
  • Kan du flytte litt på pulsmåleren din og se om det blir bedre?
  • Kan du forsøke en forlengelseskabel (rj12) som gjør at den kan plasseres et sted med bedre dekning?

2. Utfordringer mot strømmåler

Dersom du har forsøkt punkt 1, og er sikker på at HAN-port er åpen, men pulsmåleren fortsatt blinker rødt, må du kontakte netteier for å:

  • Få bekreftelse på at HAN porten fungerer som den skal.
  • Høre om det er andre utfordringer med AMS-målertypen din som kan påvirke pulsmåleren.
  • Du ser hvem som er netteieren din, og kontaktinformasjon til dem, på strømregningen din.

3. Flyttet over på ny person

Dersom pulsmåleren tidligere har vært koblet opp på en annen i husstanden, kan du ikke koble den til i appen på kundeforholdet ditt, før den andre personen har avsluttet pulsmåleren i appen på sitt gamle kundeforhold.

Bruker pulsmåleren åpent eller lukket API?

Per i dag har ikke pulsmåleren vår åpent API.

Kan jeg bruke Puls mot en annen strømleverandør?

Nei, du må være aktiv strømkunde hos Midt Energi og ha pulsabonnement for at pulsmåleren skal fungere.

Må jeg lade pulsmåleren?

Nei, pulsmåleren henter strøm fra strømmåleren din.

Midt Energi appen

Hvor finner jeg Midt Energi puls i appen?

Jeg har ikke koblet Puls i appen: For å koble til pulsmåleren i appen trykker du på «+Legg til». Du blir guidet gjennom alle stegene i appen når du starter.

Jeg har koblet Puls i appen: Når du har koblet til pulsmåleren i appen, finner du den nederst på forsiden. Du trykker deg inn på puls-ikonet for å se på forbruket ditt akkurat nå, hva det var for en time siden, og hvordan det har vært siste døgnet.

 

Jeg har flyttet etter jeg koblet til pulsmåleren. Hva gjør jeg?
Kan jeg se om solcelleanlegget mitt produserer strøm?

Pulsmåleren viser hvor mye strøm du henter fra strømnettet akkurat nå. Hvis du produserer strøm fra solcelleanlegget, vil du hente mindre strøm fra strømnettet og pulsmåleren vil derfor vise lavere forbruk. Produserer du nok strøm til å dekke hele forbruket ditt, viser pulsmåleren 0 watt. Vi jobber med å kunne vise deg nøyaktig produksjon, men det er ikke på plass enda. Vi håper det er på plass første halvår i 2023.

Kan andre i husstanden se Midt Energi puls i appen selv om strømmen står på meg?

Ja! du kan invitere medlemmer i husstanden, slik at de får tilgang i appen selv om strømmen står på deg. Da vil de også kunne se pulsmåleren om du har koblet den til. De kan logge inn med din fødselsdato og mobilnummer, men trenger koden som du får tilsendt på SMS.

Kan jeg ha pulsmåler på hytta og hjemme?

Ja, du kan ha flere pulsmålere både på hytten og hjemme, så lenge AMS-målerne er registrert hos Midt Energi. Du må ha en pulsmåler per strømmåler, og et abonnement per pulsmåler.

Angrerett og reklamasjon

Har jeg angrerett på pulsmåleren?

Hvis du angrer på kjøpet innen 14 dager etter du mottok pakken, kan du returnere den og få pengene tilbake. Det er viktig at Puls returneres i originalemballasjen.

Produktene kan returneres til oss, her er link til vårt angrerettskjema.

Jeg har flyttet etter jeg koblet til pulsmåleren. Hva gjør jeg?