Kundeservice

Vi er her for deg

v

Kontaktinformasjon

Telefon: 72 43 80 00

Mail: kontakt@midtenergi.no

Adresse

Kirkvollveien 1
7290 Støren

Åpningstider

Mandag – Fredag
08:00 – 16:00

Ofte stilte spørsmål

Her har vi samlet noen spørsmål vi ofte blir stilt. Finner du ikke svaret du leter etter, er du velkommen til å ta kontakt med oss.

Regjeringens strømstøtte til boligkunder

Regjeringens strømstøtte-ordningen gjelder fra og med strømregningen for desember 2022 og gjelder inntil videre.  Kompensasjonen trekkes automatisk fra på nettleiefakturaen din og er uavhengig av hvilken strømavtale du har. Du trenger derfor ikke foreta deg noe.

Ordningen gjelder kun husholdninger og ikke fritidsboliger og næringskunder. Det gis kompensasjon for et strømforbruk på inntil 5000 kWh per måned.

Link til NVE: Spørsmål og svar om strømstøtte

eFaktura

Ønsker du å motta faktura elektronisk i din nettbank, må du i nettbanken gi en generell aksept for eFaktura «Ja takk til alle».

Les mer eFaktura 

 

EHF

Bedrifter har tidligere kunnet motta eFaktura som annen betaler, men det er ikke lenger mulig. Bedrifter har en egen ordning med faktura til regnskap som heter EHF-faktura.

Les mer om EHF 

Strømmen er borte. Hvem kontakter jeg?

Ved strømbrudd – kontakt din netteier.

For kunder i Gauldalen er det Tensio TS (tidligere TrønderEnergi Nett) du skal kontakte.

Hva er strømforsikring?

Strømforsikring med trippelgaranti gir deg en ekstra trygghet i hverdagen og koster kun 1,50 krone dagen.

Hvis du blir arbeidsledig, sykemeldt eller får skade på ditt elektriske utstyr ved lynnedslag, overspenning eller elektriske feil må du melde inn saken på elektronisk skjema. Les mer

Hva skjer når jeg bestiller strøm fra Midt Energi?

Når du inngår kraftavtale med Midt Energi AS melder vi fra til nettselskapet og starter levering av kraft ca 14 dager etter at du har inngått avtale med oss. Nettselskapet sender så beskjed til din gamle kraftleverandør om opphørsdato.

Det er bare nødvendig å si opp avtalen med din gamle kraftleverandør hvis du har en kraftavtale med binding (f.eks. fastpris eller introduksjonskampanje).

Kan jeg få strøm og nettleie på samme faktura?

Vi har per i dag gjennomfakturering av nettleie med følgende netteiere:

  • BKK Nett
  • Tensio
  • Elvia (unntatt gml. Eidsiva Nett)
  • Mørenett
  • Nettselskapet
  • Elinett (Istad Nett)
  • Lnett (Lyse Elnett)
  • Agder Energi
  • Lede
  • S-Nett (Svorka Nett)
  • Klive (NØK Nett)
  • Røros E-verk Nett
  • Mellom (NEAS Nett)
  • Enida (Dalane nett)

Hvor mye strøm bruker jeg?

Forbruket hos en husstand vil variere ut fra størrelsen på huset, antall personer, oppvarmingstype osv.

Logg på MinSide, App eller Elhub med bankid hvis du vil se forbruket på dine anlegg.

Gjennomsnittlig forbruk hos en norsk husstand er omlag 20.000 kWh per år.

Hvordan fungerer strømprissettingen?

Prisen bestemmes av kraftbalansen – det vil si forholdet mellom hvor mye strøm vi trenger og hvor mye vi har tilgjengelig. Markedet fungerer slik at den billigste kraften produseres først. Når forbruket øker, fases dyrere energi inn, og markedsprisen stiger. Alt som påvirker kraftbalanse, påvirker også prisnivået.

På lang sikt påvirkes strømprisen av forbruksutvikling, produksjonsevne og transportkapasitet. På kort sikt påvirkes strømprisen av temperatur, tilgang på vann og råvarepriser på gass, olje og kull. I tillegg kan fysiske «flaskehalser» i strømnettet skape prisforskjeller mellom landsdelene. Les mer

Hva med opprinnelsesgarantier?

Ta kontakt med oss hvis du ønsker å kjøpe kraftavtaler med opprinnelsesgarantier, velg strømavtalen fornybar energi.  Øvrige kraftprodukt uten opprinnelsesgarantier er oppgitt til NVE`s varedeklarasjon. Les mer om Opprinnelsesgarantier på NVE`s hjemmeside.

ENØK?

For å unngå å sløse med energien er Enøk viktig for oss alle!
Gratis energiråd og støtte til konkrete Enøk-tiltak får du hos ENOVA.